onsdag 9 december 2015

I småslöjdens magiska värld

Vi håller på att avsluta höstens syprojekt: handdockor i langettstygn. Nu när december har smugit sig på har det varit extra stämningsfullt under småslöjdslektionerna: då har vi nämligen lyssnat på julmusik medan vi har arbetat. Vet inte om vem som gnolade högst: eleverna eller lärarinnan (och julgalningen) Fanny..? ;)

Alla handdockor är inte klara än, så alla är inte förevigade på bild ännu! Här har vi några:

Fin Uggla, fin småslöjdare! 

Fin kanin, fin småslöjdare!

Fin uggla, fin småslöjdare!

Fin kanin, fin småslöjdare! 

Fin kanin, fin småslöjdare! 

Fin kanin, fin småslöjdare! 

Fina björnar, fina småslöjdare!

Fin kanin, fin småslöjdare! 

Fin kanin, fin småslöjdare!

Fin kanin, fin småslöjdare!

Fin kanin, fin småslöjdare! 

Fina dockor, fina småslöjdare!

Fina dockor, fina småslöjdare! 

Behöver jag säga att jag är stolt över alla dock-designers? :)




Tiokompisar - örnkompisar

Något vi övat en hel del på under höstterminen är tiokompisar i matematik! Så här kul kan det bli då vi leker detektivleken och alla ska hitta sin tiokompis! :)



Mattehälsningar,
Fanny

torsdag 5 november 2015

Baby-örnar

Idag inledde vi ett nytt tema i SO, nämligen "Jag som baby". Eleverna hade i uppgift att ta reda på fakta om sig själva son bebisar, såsom längd, vikt och namnförslag. 

Ivern inför detta var stor bland eleverna och vi fick en mysig lektion tillsammans. Vad är inte härligare än att titta på bilder av småttingar och höra berättelser om elevernas bebisminnen?

Resultatet av dagens lektion ser ni här! Våra egna baby-tavlor. Jag kommer hädanefter att le extra stort varje gång jag går in i klassen - för titta på dessa sötnosar! Visst blir man glad i hela kroppen av att se på alla baby-örnar? 





Ni har fina barn!
//Fanny



tisdag 3 november 2015

Löv is in the air

IIdag har vi flyttat NO lektionen ut på skolgården. Vi håller på att tala om hösten och lövträd, så idag har vi frossat i höstlöv! Härligt! Löv is in the air (ursäkta den dåliga ordvitsen ;)! 


En klassisk höstuppgift är att göra gnuggbilder med hjälp av höstlöv. Tekniken kallas även frottage, och mina små konstnärer var väldigt ivriga inför uppgiften. Först skulle man samla ihop sina löv...


Då kan det se ut så här...


Ännu fler lövsamlare...


Vilken tur att vi har så många lövträd på skolgården!


Sedan bar det av in i klassen för att börja gnugga fram sina bilder! Koncentrerade miner i klassrummet!


Och slutligen... Resultatet! Fint, eller hur! Härliga, härliga höst (och härliga, härliga örnar)! 


Ha en fin höstvecka!
//Fanny

torsdag 22 oktober 2015

WCP-fest på kommande!

Idag har åk F-3 haft WCP-temadag! Under hösten har vi talat mycket om alla barns rättigheter i klassen. Eleverna har under dagens temadag bland annat gjort flaggor från olika länder, haft EQ-övningar och pysslat WCP-armband. Mycket lyckad dag!

Alla barn har även dansat till Måns Zelmerlöws Heroes, och då kan det se ut så här! Imorgon dansar alla 170(!) elever tillsammans ute på gården för att uppmärksamma att vi alla kan vara vardagshjältar! Wow!


Jag trivdes som fisken i vattnet med alla små dansare! Ja, jag hävdar fortfarande att jag har ett av världens roligaste jobb! ;)

Kom med, nu ska vi gå ut på tramp!

Kom med, nu ska vi gå ut på tramp, 
gå ut på tramp, gå ut på tramp. 
Tag korg och kniv, vi ska plocka svamp, 
ska plocka svamp, ska plocka svamp. 
Det är så roligt i skogen gå, 
i skogen gå, i skogen gå 
och leta rätt på de svampar små, 
svampar små. 

Karl Johan står där så kort och tjock, 
så kort och tjock, så kort och tjock, 
med mörkbrun hätta och snövit rock. 
och snövit rock, och snövit rock. 
Grönkremla, smörsopp, och champinjon, 
och champinjon, och champinjon, 
och fjällskivling stolt som en hög baron, 
hög baron. 

 

Där har vi taggsvamp och kantarell, 
och kantarell, och kantarell, 
och flugsvamp, nej, han är inte snäll, 
är inte snäll, är inte snäll. 
Nu har vi korgarna fulla fått, 
vi fulla fått, vi fulla fått, 
nu lagar mamma oss något gott, 
riktigt gott.      
 (Text: Jeanna Oterdahl)


De senaste veckorna har både Ugglor och Örnar haft temat svamp på NO. Vi har lärt oss namnen på många olika svampar. Vi har fått lära oss om vad allemansrätten innebär, hur man skall bete sig i skogen, hur man skall klä sig i skogen och förra torsdagen avslutade vi temat med en svamputflykt till skogen bredvid IP. 



Vi hittade kanske inte så många läckerheter där, men vi lyckades ändå hitta många olika svampar. Några var bekanta sedan tidigare och några fick vi leta reda på i svampböcker. Vi hade vädret på vår sida och det blev en väldigt trevlig stund i skogen. 





Förutom svampplockning, fick eleverna också gå på tipspromenad och leka svampkull. Dessutom hann vi med en skogsfika som avslutning innan det var dags att gå tillbaka till skolan. Tiden går så fort då man har roligt!






fredag 9 oktober 2015

Heartware med Renata

Heartware är ett av våra profileringsområden på Gripsholmsskolan. Heartware innebär att både elever, lärare och övrig personal har hjärta och hjärna med i det vi arbetar med, d.v.s. att försöka inta en positiv inställning och attityd och göra vårt bästa i olika situationer. Vi försöker lära eleverna att inställningen ”Jag vill, vågar och kan” kan ta dem långt.

Heartware innebär också att man inser vikten av förberedelse och att man tränar och övar för att nå sina mål. I klassrummet är det viktigt att ge andra goda förutsättningar för att lyckas. Det gör vi genom att ge alla arbetsro.

























På skolan försöker vi jobba för att se möjligheter istället för att fokusera på hindren. Vi tränar även på förmågan att hantera motgångar. För att lyckas behöver man först våga misslyckas.

Vår mentor inom ämnet Heartware är Renata Chlumska. Hon är en svensk äventyrare och bergsbestigare. Chlumska blev 1999 den första svenska kvinnan att bestiga Mount Everest. Från juli 2005 till september 2006 genomförde hon en utmaning som kallas Around America Adventure. Hon paddlade kajak, cyklade och åkte inlines runt USA. Äventyret tog henne 439 dagar. Renata arbetar som bäst som föreläsare och förbereder sig samtidigt för sitt livs äventyr - att bli första svenska kvinna i rymden.


I torsdags besökte Renata oss på skolan. Hon berättade då för oss om sina äventyr och vi fick i uppgift av henne att fundera på vad ett drömäventyr är för oss. Hon poängterade vikten av att ha hjärta och hjärna med i det man gör och att våga försöka och våga misslyckas. 
Ett misslyckande för Renata är INTE att försöka och inte nå målet. Ett misslyckande för henne är att aldrig våga ta sig till start.


















Tack för ditt inspirerande besök Renata! Välkommen igen! 
// Fanny